DK Simlinger
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kulisser til historiefortælling

5 deltagere

Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Kulisser til historiefortælling

Indlæg af VinceDjansen Søn 9 Sep 2018 - 11:05

Dette er blot en personlig betragtning om kulisser og kameravinkler i Sims4.

Jeg fik lige lyst til at skrive lidt om brugen af kulisser til historierne om Martha.
For jer, som også skriver historier, er der sikkert ikke noget nyt i det følgende.
Jeg oplevede dog et enkelt scenarie i den seneste historie om sømændene på Martha, som har lyst til at dele med jer.

Ofte har galleriet jo været en stor hjælp for mig, når en kirke, en kro, en restaurant, en bondegård, et bymiljø eller lignende skulle indgå i historierne.
Så har jeg ofte været heldig at finde noget, som lignede bare sådan nogenlunde - og som hurtigt kunne ombygges eller farvelægges anderledes.

Eksempelvis blev en kirke på Barbados fundet på galleriet - og ombygget i sydamerikansk stil, så Princess og Sallisburg kunne blive gift på retmæssig vis på Barbados.
Som jeg husker det, er der 2-3 billeder fra kirken i historien om skibets tur til Salvadorada.
Ikke meget, men alligevel arbejdet værd, så scenariet var så vellignende som muligt.
- og heldigvis skulle jeg som sagt ikke bygge kirken HELT fra bunden.
Her er den:

Kulisser til historiefortælling 03_06_10

Et andet scenarie er havneområdet på Barbados med fiskekutteren, som brudeparret fik i gave.
Her er havnen bygget tidligere - blot af egen nysgerrighed for at se, om jeg kunne skabe en ordentlig vellignende havn med småskibe.
Havnen er bygget op omkring en slæbebåds-grund, som jeg havde bygget for længe siden - ja, næsten i starten af Sims4.
Nu blev slæbebåden flyttet til en 64 x 64 grund. (ja, jeg bygger ofte på store grunde!! Rolling Eyes )
Nogenlunde på samme tid havde jeg bygget en anden grund, hvor jeg havde forsøgt at lave så lille en fiskebåd som muligt.
Da jeg nu fik brug for fiskebåden i den store havn, gemte jeg rummene på fiskebåden i mit private galleri - og hentede rummene ind i den store havn.
Lidt nyt farve og indhold - og så lignede det fint bryllupsgaven til det nye brudepar.

Kulisser til historiefortælling 28_05_10

I andre scenarier har det været nødvendigt at bygge alt fra bunden.
Det gælder eksempelvis det gule pakhus i Svendborg Havn, som jeg fik brug for, da Martha-skibet første gang vendte hjem til Danmark - og jeg valgte havnen i Svendborg som hjemsted.
På et billede af havnen fra Google lå det gule pakhus centralt i billedet.
Det blev hurtigt bygget med 4 etager og NOGENLUNDE vellignende (der var ingen billeder fra 1968!).
Men billederne fra min historie afslører ikke, at der kun er et enkelt kontor og et mødelokale i stueplan.
Resten af bygningen er gabende tom.

Kulisser til historiefortælling 05_06_10

Sådan har det været mange gange - eks også i bymiljøet i Skippergade i Svendborg, hvor jeg kun havde brug for 2 rum, hvor jeg kunne tage et billede af Manuela og Alf i det ene - og Lone og Knud i det andet.
Heldigvis havde jeg jo eksperimenteret lidt med Huset på Christianshavn tidligere.
Så det var nemt at benytte denne grund som udgangspunkt - farve husene, bygge dem højere og bygge omgivelserne og de andre huse til.
Dermed var Skippergade skabt.
(Forretningen i Skippergade var tidligere Clausens dyrehandel!)
- og husene til højre i billedet er kun 2 tiles i dybden, så det kunne presses ind på en lille grund i Bindleton Bay!

Kulisser til historiefortælling 13_06_10

Ligeledes har selve grundskabelonen til Martha skibet jo været NOGENLUNDE gennemgående i ALLE billeder og historier.
I stedet har der været flere forskellige versioner af omgivelser OMKRING skibet - eks i Svendborg, Salvadorada, Frederikshavn, Godthåb, Barbados, på havet osv osv.
Dog har der været små justeringer undervejs, hvor man VIRKELIG skal holde tungen lige i munden, hvis man genbruger en tidligere grund.
Eksempelvis byggede jeg en lille udkigspost i stævnen af Martha, da de nærmede sig Søndre Strømfjord.
Da skibet senere vendte tilbage til Godthåb, måtte jeg huske at bygge det lille rum på igen.

Det scenarie, som jeg vil fortælle jer om, dukkede op i den seneste historie om turen til Grønland.
Her skulle Martha mødes med den nye isbryder.
Det vil sige to skibe ved siden af hinanden - på samme grund!
Udfordringen var, at isbryderen var fundet på en 64 x 64 grund på galleriet (i øvrigt skabt af den fantastisk dygtige Scheinheilig1603) - og Martha jo havde sit eget liv på en anden 64 x 64 grund i spillet.
Der er ca 40 forskellige rum på Martha - en fuldstændig uoverkommelig opgave at flytte hvert rum til grunden med isbryderen. Det samme gjorde sig gældende for isbryderen.
Dermed blev det nødvendigt virkeligt at "snyde" for første gang.
Til de få billeder, hvor et spil transporterer kasser og mandskab mellem de to skibe, blev min første RIGTIGE kulisse bygget af en lille del af fordækket fra Martha, som blev kopieret til grunden med isbryderen.
Sådan ser billedet ud i historien:

Kulisser til historiefortælling 25_08_10

Og sådan ser kulissen ud i virkeligheden:

Kulisser til historiefortælling 26_08_10

Fremadrettet kan jeg godt se, at jeg kan vælge mine kameravinkler MEGET bedre.
Det vil dog kræve frygteligt meget bygge-arbejde, når man eks bygger skibe med små rum.
Hvis man kigger på mine kameravinkler i de netop overståede historier, er RIGTIGT mange af mine billeder "knipset" fra en vinkel OVER væghøjde.
Dette for at sikre, at bagvæggen er med på billedet.
Men det slår mig lige, at jeg jo KUNNE have skabt nogle langt bedre kulisser og billeder, hvis jeg eks havde fjernet "for-væggen" på rummet, hvor billedet skulle tages fra.
Så havde kameravinklen været MEGET bedre - og i plan med rummet/simmeren.
Til gengæld skulle jeg så opbygge væggen igen bagefter = meget ekstra arbejde for kameravinklens skyld, men mon ikke det havde gjort billederne meget bedre.
Måske burde jeg have flået hele den ene side af skibet, så man kunne kigge ind i næsten alle rum?!
Hmm  Rolling Eyes  Cool  Idea

Jeg kan huske, at Bodil på et tidspunkt nævnte, at hun ofte arbejdede med "større rum", når hun byggede, og fortalte historier.
Det giver rigtig god mening i relation til emnet i dette indlæg.
På Martha var NÆSTEN alle rum små - og gangene snævre.
Det er uhensigtsmæssigt erkender jeg først nu.
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af simsister Søn 9 Sep 2018 - 12:24

Simpelthen så flot. Sikken skaberlyst og tålmodighed, det beundrer jeg meget. Men du har jo altid været god til at bygge. Tommel op
simsister
simsister
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2519
Join date : 31/07/18
Age : 75
Geografisk sted : Nordsjælland

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af MonaSolstraale Søn 9 Sep 2018 - 13:50

Tak for et kik bag kulissen. Det er rigtigt spændende at se. Jeg er virkelig imponeret over det store forarbejde du ligger i dine kulisser
Det vidner om stor tålmodighed og dygtighed Kreavititet
Din skippergade tager sig rigtig godt ud og ser meget dansk ud. Nyhavn var også rigtig godt lavet. Det er alle dine skib også. For ikke at glemme din bygd. Jeg er vild med det hjerte

Jeg syntes ofte, at jeg har held med at mingelere kameraet i stilling, når jeg trykker på pauseknappen og styrer lidt rundt omkring motivet med musehjulet, komma og punktum. ….også i små rum. Men det kræver selvfølgelig at der stadig er lidt luft til bagvæggen.
Jeg tænker at du ikke behøver bygge hele væggen om igen, hvis du sletter den. Du kan enten gemme spillet under et navn og gå tilbage til gemt spil i oversigten over dine spil ….eller du kan gemme dit rum og så hente det ned igen fra galleriet, når fotograferingen er overstået. Det afhænger jo af, hvor meget du gider nørde med det.
NB: Et sidste tip. Da jeg skulle vise de små soverum og toiletter, jeg lavede til Martha, satte jeg store ruder i "for væggen" og tog billedet gennem ruden. Snyd og humbug hele vejen, men det virker Wink

Jeg glæder mig til nye kulisser og nye eventyr med Martha  Tommel op


Sidst rettet af MonaSolstraale Søn 9 Sep 2018 - 14:42, rettet i alt 2 gange

_________________
sol Mona Solstraale
MonaSolstraale
MonaSolstraale
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3475
Join date : 31/07/18
Age : 67
Geografisk sted : København

https://solstraalesims.dk/

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af Sighubert Søn 9 Sep 2018 - 14:24

Jeg er godt nok også meget imponeret over det arbejde du har lagt i historien. Tommel op
jeg må indrømme at jeg ikke har den tålmodig og kreative evne til så store opbygninger.
Så godt at man kan låne. blinkende smiley

Venter spændt på hvad det næste bliver.
Sighubert
Sighubert
Første Post
Du har lavet din første post i en tråd
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 515
Join date : 31/07/18
Age : 68
Geografisk sted : Slagelse

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af Anbodil Søn 9 Sep 2018 - 23:09

Ja det er næsten ægte Nordisk film...med "kulisserne. Når man ikke er vant til at bygge for historiens skyld, skal den også lige vendes i hovedet et par gange.scratch
Jeg gik meget op i kameravinkler da jeg fortalte historien om rummet, derfor var indmaden i måneraketten også ren kulisse og det var udsigten ud af vinduet også. Alt sammen bygget i en simulator i 2 etager under jorden...haha. Men egentlig er det jo ligegyldigt, for selv kulisser kan give liv til historien og fortælleren. Det oplevede jeg selv. Forøvrigt så var alle scener bygget af mig selv og det var sjovt, men et kæmpe arbejde. Men pyt...jeg havde da god tid og troværdigheden var vigtig for mig, som jeg formoder den også var for dig Vince...så er det også nemmere selv at leve med og give liv til historien.... og det gjorde du jo så aldeles glimerende.. Grine smiley
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af VinceDjansen Søn 14 Okt 2018 - 16:22

Tak tak.
Ja, det er nu ikke altid, at mulighederne i Sims er fyldestgørende nok - eller evnerne rækker.
I historien om Martha's tur til Grønland forsøgte jeg at få en hval med i historien på et tidspunkt.
Det lykkedes dog aldrig at "forme" en hval godt nok - og til sidst blev den del af historien droppet.
Men I kan da lige få "hvalen" at se - og så more jer over, at det ikke er alle kulisser, som lykkedes at skabe med de for hånden værende midler.  Laughing

Kulisser til historiefortælling 29_08_11

Kulisser til historiefortælling 29_08_10
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af Sighubert Søn 14 Okt 2018 - 16:58

På trods af at det mere ligner en ubåd end en hval er det nu godt lavet alligevel. Very Happy
Sighubert
Sighubert
Første Post
Du har lavet din første post i en tråd
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 515
Join date : 31/07/18
Age : 68
Geografisk sted : Slagelse

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af Anbodil Man 15 Okt 2018 - 17:09

Jeg synes det er en fantastisk flot hval-ubåd. Virkelig en spændende ide. Idea
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af MonaSolstraale Man 15 Okt 2018 - 17:45

Jeg ser frem til den dag jeg kan SE din hval-ubåd Grine smiley

_________________
sol Mona Solstraale
MonaSolstraale
MonaSolstraale
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3475
Join date : 31/07/18
Age : 67
Geografisk sted : København

https://solstraalesims.dk/

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af VinceDjansen Ons 17 Okt 2018 - 13:56

Lige præcist - ALT for firkantet og klodset.
Så det blev opgivet ret hurtigt.

Ubåd??!! - hmm - ubåd lyder da spændende, men der er umiddelbart ALT for mange forhindringer i det.
Eksempelvis kan man jo desværre ikke komme op igennem tårnet på ubåden, så længe vi ikke har vindeltrapper eller lejdere.
Den runde form bliver også en udfordring.
Kun 2 etager under vand tilgængeligt.
Osv osv.
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af MonaSolstraale Ons 17 Okt 2018 - 17:05

Jeg syntes nu din hval er rigtig godt lavet Tommel op
Især billedet hvor man ser hvalen gennem vandet. Rigtig godt!

_________________
sol Mona Solstraale
MonaSolstraale
MonaSolstraale
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3475
Join date : 31/07/18
Age : 67
Geografisk sted : København

https://solstraalesims.dk/

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af Anbodil Tors 17 Okt 2019 - 22:55

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted, men når man leger, så kan det tage om sig..og måske kan ens skøre påhit give ideer til andet  og andre og til brug for senere eller noget andet....

Vince har på et tidspunkt beklaget at hans kanoner ikke var helt runde, men da jeg forstørrede dem vi har i spillet..synes jeg udmærket de kan fungere som langtrækkende kanoner...det sjove var da jeg så dem bagfra...så kom jeg altså til at tænke på Charlottenlund Forts kanoner...så helt tosset er det altså ikke. Og så fandt jeg på en nu ide til et hegn...men det kan ses på billedet...
Kulisser til historiefortælling 17_10_13

Kulisser til historiefortælling 17_10_14

Og så synes jeg lige I skulle hilse på min robot og hans bamse...den er da sød ikke..selv om den er en smugle bæløjet..haha. Kan I se han bruger sut... 1 sutteflaske Vanvittig
Kulisser til historiefortælling 17_10_15
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af simsister Fre 18 Okt 2019 - 0:42

Hvor er det sjovt og inspirerende. Ja, jeg har også fundet ud af på¨det seneste, at ikke alle ting er kantede. Men nogen gange skal man lede ret længe for at finde gode og egnede ting, og nogen gange findes det simpelthen ikke. Men det er da interessant, at man kan få så meget ud af tingene.
simsister
simsister
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2519
Join date : 31/07/18
Age : 75
Geografisk sted : Nordsjælland

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af Anbodil Fre 18 Okt 2019 - 18:54

Ja nogen gange leger jeg bare...også selvom jeg ikke står og skal bruge ideerne her og nu, men måske kan det blive nyttig viden på et tidspunkt...og så er det sjovt... Surprised
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af VinceDjansen Tirs 22 Okt 2019 - 10:12

Fin robot Bodil - fornøjelig konstruktion.

Det at sætte genstande sammen, er både en af spillets svagheder og styrker - også selvom der vitterligt findes utroligt mange fantastiske måder at gøre det på - eks med sofaer og stole.
Styrker, fordi det kan lade sig gøre - og sætter nogle kreative ideer igang, hvor ting kan få en HELT ny mening.
Svagheder, fordi det alligevel sjældent kan lade sig gøre sådan helt præcist. Og så er det ikke alting, som KAN formindskes/forstørres. Eks er det ikke alle elementer på de elektroniske ting, som lader sig forandre (hele genstanden følger ikke med, når der formindskes/forsørres).

Der mangler nogle grundlæggende elementer som eks tomme kasser i forskellige former, skrå kanter, tomme rør og lignende i grundfarver.

Kanonerne blev naturligvis afprøvet først på min bunker, men jeg synes ikke lige, at jeg kunne få dem til at at se "langtrækkende" nok ud. Dertil blev kanonløbene FOR korte.
Istedet blev det jo disse elementer fra dyrenes træningsbane - tåbeligt, men visuelt lidt bedre, når der nu ikke var gamle rustne rør tilgængelige. Rolling Eyes
Til gengæld gav det grobund for indlægget om de gamle kanoner fra et piratskib i samme historie.
- og der ER skibskanoner på bygningen nu.
- og så kan jeg også godt se "tårnspirene" som raketter - tøhø - godt fundet på.
Istedet brugte jeg kontamineringstønderne som granater.

Men tak for dit indlæg og forsøg under alle omstændigheder - hvis det var for min skyld.
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

Kulisser til historiefortælling Empty Sv: Kulisser til historiefortælling

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum