Brugen af klubber og grupper i historiefortælling

Side 1 af 2 1, 2  Next

Go down

Brugen af klubber og grupper i historiefortælling

Indlæg by VinceDjansen on Søn 11 nov 2018 - 12:19

I forbindelse med sømands-historien har jeg lovet at skrive lidt om min brug af klubber og grupper.
Derfor dette indlæg.
Dette er sådan lige det mest basale omkring klub og gruppe, som jeg kan komme i tanker om.
I må naturligvis gerne supplere med jeres egen viden og erfaring.

KLUBBER
Mht klubber, er der ikke så meget at sige, andet end, at det er en rigtig fornuftig/fornøjelig måde at fylde en grund op med andre end grundens "egne" simmere og tilfældige naboer og forbipasserende, som dukker op engang imellem.
Klubber bruges eks til bryllup, som Simsister også nævner i den anden tråd - eller hvor man ønsker at have kontrol over, HVEM der dukker op på grunden udover de fastboende.

Jeg bruger det også til større forsamlinger eller "mere liv på grunden" i Skippergade i historien om sømændene - med en klub, som hedder "beboere i Skippergade". Man må jo antage, at de andre huse i gaden også er beboede UDOVER de 8 simmere på grunden, så det skaber lidt ekstra liv på en grund, som er begrænset af de max 8 simmere.
Skippergade-klubben bestyres af Lone - en af de 8 simmere på grunden.
Samtidigt har sømændene en Martha-klub (skibet, som er det gennemgående tema, hedder Martha), som også mødes i Skippergade, på skibet eller på Havnecafeen - alt efter scenarie i min historie.
Jeg har endnu ikke det fulde overblik over, hvis begge klubber holder møde på samme grund - SAMTIDIGT, men umiddelbart er der frafald i den klub, som samles sidst.
Jeg har ikke prøvet, at medlemmer af en klub IKKE er dukket op til et klubmøde - medmindre der som sagt er flere klubmøder i gang på samme grund.

For at tilknytte et nyt medlem til en klub, skal man jo naturligvis være i kontakt med simmeren.

Ved at vælge daglige gøremål som aktiviteter i klubben, der giver klubpoint, kan man hurtigt optjene point, der eks giver plads til flere medlemmer af klubben, så den kan have 8 medlemmer i alt. (Når man starter en klub, kan den kun have 3 eller 4 medlemmer).
Jeg benytter ofte sove og spise som aktiviteter, der giver klubpoint.
Hvis man laver mad til alle, og lader klubmøderne løbe henover natten - og har mange medlemmer i klubben, som sover på grunden, tæller pointene hurtigt op.
Husk at have senge nok!
Når man HAR optjent point nok til de 8 medlemmer, kan man optjene points til så meget andet fornøjeligt efter eget valg - flag, bannere, klubtøj og lignende.
Jeg har dog prøvet, at alt var optjent og valgt i en gammel klub. Så står pointene ubenyttet hen efterfølgende.

Man kan også vælge, at klubmedlemmerne skal bære en fælles klubdragt.
I et tidligere middelalder-spil bar alle ridderne i en klub eks rustning!
Det så nu meget fornøjeligt ud, når de mødtes på borgen.
Det kan også være bowling-outfit til bowlingklubben. osv osv.

Udfordringen er jo også - sådan historiefortæller-mæssigt, at man netop IKKE kan kontrollere de simmere, som er på besøg på grunden via et klubmøde.
Derfor KAN det være virkeligt svært at få de udefrakommende simmere til at stå rigtigt, eller interagere planmæssigt med grundens simmere - eller endog være iklædt det rette/passende tøj. De bliver derfor lidt statister.
(Og ja: jeg HAR prøvet, at en udefrakommende simmer smed tøjet hele tiden - ha ha!)

Alle klubbens medlemmer kan i øvrigt starte et klubmøde, men vær forsigtig/omhyggelig med at vælge leder af klubben, for det er kun denne person, som kan smide medlemmer ud.
I stedet kan den pågældende simmer SELV vælge at træde ud af klubben.
I en lang historiefortælling KAN der være behov for at udskifte medlemmer undervejs. Eks havde jeg jo Tømrer-Peter med til Grønland, mens Alf var blevet hjemme. Derfor erstattede Peter jo Alf i Martha-klubben. Peter var dog ikke en del af husholdningen på skibet, men blev tilknyttet som "udefrakommende".
Med kaptajnen, som leder af klubben gav det lidt problemer og skift mellem de spillede husholdninger, da gutterne vendte hjem til Skippergade, hvor Alf skulle med igen - og Peter kun deltager som statist fremover.
Som "udefrakommende" havde jeg jo netop IKKE kontrol over Peter, som derfor IKKE selv kunne træde ud - men måtte smides ud via kaptajnens handling.

Mine klubber har ikke noget fast sted for klubmøder, og kan derfor starte møder hvor som helst - eks i Skippergade eller på Havnecafeen.
Men man kan sagtens vælge en fast grund - eks en bar - at mødes på.

Vær også opmærksom på, at hver simmer kun kan være med i 3 klubber ad gangen.

GRUPPER
Grupper oprettes sådan lidt mere spontant, når man skal have nogle simmere til at følges ad eller gøre noget sammen.
Grupper oprettes ved at vælge handling i valgmulighederne, når en simmer møder en anden simmer - eller flere simmere.
Så kan man vælge at oprette en gruppe - eller tilføje den enkelte simmer til en i forvejen eksisterende gruppe.
Dermed kan man få gruppen til at "gå herhen sammen" eller "snak sammen her".
Det kan i nogle sammenhænge gøre handlinger og interaktioner nemmere.
Der er dog også en begrænsning i, HVOR mange simmere man kan have i en gruppe.

Sammenspillet mellem klubber og grupper - eller mangel på samme - har netop en meget stor ulempe, for man kan IKKE både have et igangværende klubmøde OG oprette en gruppe.
Det er lidt ærgerligt, for det betyder, at klubmødet afsluttes, hvis eks 2 simmere skal følges ad i en gruppe.
Så kan interaktionen "kald hen" nogle gange benyttes istedet, men på store grunde KAN den ønskede simmer være udenfor rækkevidde (og det er tåbeligt!)

Det var vist sådan nogenlunde det basale i klubber og grupper, som jeg benytter meget i mine historier.
- og ellers må jeg henvise til det gamle EA forum, hvor vi også tidligere har drøftet brugen af de to måder at mødes på.
VinceDjansen
VinceDjansen

Antal indlæg : 337

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Brugen af klubber og grupper i historiefortælling

Indlæg by Anbodil on Søn 11 nov 2018 - 13:00

Tusind tak for den oprettede tråd. Det skal nok blive brugbart, selvom det p.t. er lidt forvirrende. Jeg mener også man kan holde klubmøder hjemme. Derfor undrer det mig også at jeg har en mods, med muligheden for at; Bo i klubben. Men den kan måske bruges på snedigere vis.
Hvis nu man fx opretter en bageklub. Vil klubbens medlemmer så automastisk bage alle sammen, altså hvis klubben har faciliteter derefter??? Eller en gartnerklub vil de så alle se efter planterne og i den dur???
Har du erfaringer med det Vince??
Anbodil
Anbodil

Antal indlæg : 651
Geografisk sted : Glamsbjerg

Vis brugerens profil

Indlæg by MonaSolstraale on Søn 11 nov 2018 - 13:10

Det har jeg en smule erfaring med.
Hvis man har en gartnerklub, skal man sørge for at høste inden klubmødet, for ellers høster klubmedlemmerne alle dine afgrøder.
Jeg har brugt spisning, som en klubaktivitet, men det er heller ikke så smart, for så æder klubmedlemmerne hele tiden.
Dina er formand for en familie klub i mit spil med José og Victor og det er så smart at hun kan ændre på klubaktiviteterne undervejs... så der er mange muligheder.

Antal indlæg : 456
Geografisk sted : København

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Søn 11 nov 2018 - 13:17

Okej, ja så lærte jeg lidt, men jeg tænker at vi måske efter juleudfordringen og i det nye år skal ha os en klub udfordring, eller opgave, så vi kan blive lidt klogere på det der potentiale, for jeg tror virkelig at der ligger meget godt gemt der.
Ligeså vel som at jeg nu udforsker rum mulighederne. Jeg søgte fx på rum inde på galleriet. Det har jeg aldrig gjort før og her kom en mængde let tilgængeligt billedmateriale, planter, ambrosia og alt muligt andet nyttigt frem. Ting jeg aldrig er stødt på i mine egne spil. Måske fordi jeg aldrig får spillet længe nok ad gangen, eller fordi der bare er SÅ meget!! Embarassed at man skal sidde ved skærmen 24-7 i flere år for at komme gennem det...høhø.
Anbodil
Anbodil

Vis brugerens profil

Indlæg by MonaSolstraale on Søn 11 nov 2018 - 13:26

Jeg tænker at meget af det billedmateriale du støder på er brugerlavet, selv om jeg også er stødt på samlinger af spillets malerier.
Hvis du vil se foto-kunst kan jeg anbefale SimDels og for nylig blev jeg opmærksom på en anden billedmager der hedder AbbieWiggins.

Nå men tilbage på sporet. Klubber og grupper. Tak VinceDjansen Smile

Vis brugerens profil

Indlæg by Sighubert on Søn 11 nov 2018 - 13:49

Ja tak for info Vince. Det giver lidt at tænke over i fremtiden. Jeg må indrømme at den funktion har jeg ikke brugt ret meget.
Sighubert
Sighubert

Antal indlæg : 123
Geografisk sted : Slagelse

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Søn 11 nov 2018 - 18:42

hmm ja Mona det kan godt være du har ret, men nogle af billederne MÅ altså være fra spillet, for når jeg gemmer et hus med disse billeder, tæller den ikke noget brugerlavet indhold..så øhh ja! Rolling Eyes
Anbodil
Anbodil

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Man 12 nov 2018 - 17:14

Anbodil skrev:Tusind tak for den oprettede tråd. Det skal nok blive brugbart, selvom det p.t. er lidt forvirrende. Jeg mener også man kan holde klubmøder hjemme. Derfor undrer det mig også at jeg har en mods, med muligheden for at; Bo i klubben. Men den kan måske bruges på snedigere vis.
Hvis nu man fx opretter en bageklub. Vil klubbens medlemmer så automastisk bage alle sammen, altså hvis klubben har faciliteter derefter??? Eller en gartnerklub vil de så alle se efter planterne og i den dur???
Har du erfaringer med det Vince??

Selvom der allerede ER svaret på denne, vil jeg lige give mit besyv med.
Det er også min erfaring, at klubmedlemmerne sådan generelt går efter at tage del i de interaktioner, som giver klubpoint - eks høste afgrøder, hvis det er et af valgene.
Spise er også et godt valg, for simmerne skal jo spise under alle omstændigheder. Nu tæller det bare som points til klubbens køb via bonuspointene.
Så nemme points til klubpoint-kontoen.
Derfor er brugen af "sove" også genial. Simmerne - og de klubmedlemmer, som er tilstede på grunden, vil give sig til at sove i ledige senge - og dermed booste klubpointene i løbet af natten.
Det betyder så også, at simmerne selv kan have svært ved at finde en ledig seng - hvis man ikke har valgt at låse døren til soveværelset vel at mærke!
Skolebørn kan ligeledes oprette lektie-klubber, hvor en af interaktionerne er at lave lektier.
Som regel har hver af mine klubber som minimum at spise og sove som aktivitet - og derefter de 3 andre valg som mere specifikke i forhold til intentionen med klubben.

Jeg ved faktisk ikke, hvor længe et klubmøde kan foregå - om de deltagende klubmedlemmer forbliver på den valgte klub-grund, indtil man afslutter mødet.
Jeg er dog ret sikker på, at jeg har holdt møder over flere sims-dage.

- og man kan naturligvis vælge sin egen grund som hjemsted for klubben - ingen problem. I visse sammenhænge giver det god mening.
- og man er ikke låst af dette i øvrigt.
Hvis simmerne i en klub befinder sig på en anden grund - og vil starte et klubmøde, hvor en anden grund er valgt som hjemsted, får man alligevel mulighed for at afholde på den grund, hvor simmeren befinder sig.

Klubmøder er jo også gode måder at opnå tætte relationer til de andre klubmedlemmer.
Jeg synes i øvrigt, at jeg døjer med at opretholde venskaber i Sims4 - mangler "langdistanceven" fra Sims 3.
VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Man 12 nov 2018 - 17:19

Mht Galleriet er det en GULDGRUBE af flotte grunde, rum og familier i alle afskygninger.
Ved at benytte søgefunktionen kan man ofte finde noget brugbart, som man selv kan tilrette, ombygge eller tilbygge.
Det har jeg haft stor glæde af mange gange.
Jeg må dog også indrømme, at skaber-glæden ofte er størst, når det er noget, som man selv har lavet fra begyndelsen.
VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by MonaSolstraale on Man 12 nov 2018 - 18:33

Jeg savner virkelig også at Simmerne kan bevare venskaber over tid. Lige pludselig kender de ikke en Simmer, som der har festet med flere gange Rolling Eyes Her er det nyttigt med klubberne

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Tirs 13 nov 2018 - 16:23

- og lad mig da supplere med, at der bestemt også ligger mange ting på Gallriet, som IKKE er et download værd.
Men jeg tænker, at alle gamere da skal have lov til at uploade, hvad de har lyst til - kreativt som mindre kreativt.
Så længe man eks kan vælge at søge på mest downloadede, så går det som nok alligevel at få valgt de rette byggerier.
VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Tirs 13 nov 2018 - 17:44

Ja man skal se sig godt for. Jeg har også fået fat i et par huse , som umiddelbart så lækre ud, men det viste sig at de var underligt skruet sammen og Umulige at redigere i, uden at det gik helt galt, og SÅDAN skal de jo ikke være...så blir man gråhåret før tid...uha!! Rolling Eyes
Anbodil
Anbodil

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Ons 14 nov 2018 - 23:48

Men ang. grupper så gir det pludselig god mening at bygge en bar/ restaurant med tilhørende hotel i fx Granite Falls. For hvis man tilknytter en gruppe fx fiskerlauget til at ha det sted som mødested. Så kan de fx opholde sig der en hel weekend, hvis der er senge nok og din simmer er gruppeleder.
Jaa det kan jeg godt se potentiale i. Men så må jeg heller ændre en grund i salvadorada til hotel sådan til weekend ophold. Det er sikkert billigere end at bo i et hus, hvis altså simmeren ikke bruger alt for mange penge i baren...haha
Anbodil
Anbodil

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Tors 15 nov 2018 - 12:29

Sådan Bodil - nye vinkler på klublivet - godt tænkt.

På min gamle ridderborg havde jeg også et fiskerlaug, som fiskede livligt i voldgraven.
Det er i øvrigt en af de grunde, som jeg VIRKELIG glæder mig til at vende tilbage til, og se i snevejrets "skær".
Ligeledes er der VIRKELIG potentiale i den grund med det nye terrænværktøj, for selve voldgraven ligger sænket ned under jordoverfladen - altså i andet lag af kælder.
Der må kunne skabes en helt ny og flot voldgrav med mere udjævnet terræn.

For mig er der 2 væsentlige argumenter for at bruge klubber:
1. At fylde en i forvejen fuldt opfyldt grund med 8 beboere med YDERLIGERE liv. (Der behøver jo kun være en simmer fra grunden, som er med i klubben. Så bliver der plads til mange udefrakommende klubmedlemmer = ekstra liv!)
2. At have en nem måde at sammensætte grupper af simmere, hvor gruppen skal benyttes gentagne gange.

Med et langt historieforløb bliver det engang imellem nødvendigt at smide nogle simmere ud af en gruppe - og optage andre nye medlemmer på deres plads.
Det er klublederens opgave.
Det kan man kun gøre ved at SMIDE dem ud af klubben (medmindre de er en del af den samme hustand, for så kan man naturligvis skifte til den simmer, og i stedet SELV forlade klubben).
Desværre kan man ikke bede andre simmere om at FORLADE klubben.
Derfor skifter man ud "på den hårde måde", hvor simmeren vitterligt smides ud med en løftet pegefinger og sur mine.
Heldigvis synes den udsmidte ikke at lade sig påvirke af dette.
VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Tors 15 nov 2018 - 12:31

Jeg kommer lige til at kigge på billedet.
Jeg kan se, at det er bygget i en tid, FØR vi fik bedre tagtyper med seks- og ottekantede muligheder - ha ha!
Så heldigvis ENDNU en byggeting, som jeg må tage mig af, når jeg vender tilbage til grunden/spillet.
VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Tors 15 nov 2018 - 13:24

Jamen det er da et mageløst bygningsværk Vince....virkelig imponerende, selvom du selv siger der er plads til forbedringer. Very Happy Og det skal nok passe nu hvor vi har fået et nyt lege-værktøj. Og i skrivende stund har jeg endnu en ide jeg lige vil afprøve...hehe
Men NÅR jeg engang blir klar til at befolke mine grunde i mine nye nabolag, så er det godt at ha gjort sig tanker om hvem , hvad , hvor og hvilken.. For nogle af familierne skal naturligvis styre mine butikker OG nogle skal danne forskellige grupper. Wink
Anbodil
Anbodil

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Tors 15 nov 2018 - 15:44

Lige præcis et godt argument for at bruge klubber.
I den nuværende sømands-historie er det nemt at kalde mandskabet fra Martha-grunden til Skippergade - blot ved at indkalde til klubmøde.
Så dukker Watson, Marius, kaptajnen, Sigvardt og Brovst straks op - og også Niels sådan lidt on and off. I gaden bor Alf, Knud og Roberto jo i forvejen. Så er alle 8 sømænd samlet.
Ligesådan i håndværker-lauget, hvor Peter, Palle og Benny laver lejligheden på taget - og en tredje klub med sjakket i kælderen, som bygger baren.
Derudover har Lone en naboklub, hvor andre beboere fra gaden kommer til møde eller dukker op efter behov.
Arthur, som driver butikken i stueplan - hans datter Solveig - nabo Mogens, som låner Knud sin boksebold - nabo-Mette osv osv.
Reelt bor de dog på en anden grund i spillet, men det er der jo ikke nogen, som der bemærker!!

Ved at bruge de første optjente klubpoint på flere medlems-pladser i klubben, kan der blive op til 8 medlemmer i hver klub = 8 simmere på grunden + 2 klubber a 7 andre simmere giver op til 22 simmere på grunden samtidigt + 1 butler + 1 barnepige + 1 gartner. Så skal der dælme mange pølser på grillen - ha ha!!

Her er et billede af Skippergade's beboere +butler + 2 klubbers medlemmer - i alt 15 simmere på grunden samtidigt.
(Der er ikke 8 medlemmer i hver klub pt!)

Sidst rettet af VinceDjansen Fre 16 nov 2018 - 16:10, rettet 1 gang
VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Tors 15 nov 2018 - 15:53

- og tak Bodil, men borgen er mest "lånte klæder", for jeg har kun bygget bygningen længst til højre og tårnet og bygningen til venstre + en del i kælderen + en masse små tilretninger.
Hele midter-sektionen i sin fantastiske grundform er fundet på galleriet - vistnok Scheinheilig's værk, som jeg lige husker det.
Min version hedder Lancelot, og er vistnok i mit galleri.
Det gav anledning til at bygge andre bindingsværkhuse, samt en smedje og en restaurant i nærheden - samt forsøge at føre tiden tilbage til 16-1700 tallet med riddere i rustninger og skjoldmøer.
Det var dog langt fra troværdigt, da de hev deres telefon frem hele tiden - og i øvrigt nemt kom til at kede sig, når man nu næsten kun kunne fiske og spille hesteskokast (begge dele en del af klubaktiviterne naturligvis)
VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Tors 15 nov 2018 - 17:27

Very Happy Very Happy Ja jeg kan godt se at den mobil ikke lige passer ind, men de er også slemme til at hive den frem , bare de står i 2 min.... Rolling Eyes
Jeg har ofte set at du har samlet flere grupper på din grund ad gangen, men kan en leder af flere klubber, kalde til møde i flere end en ad gangen???Eller skal Alf fx indkalde en klub og Lone en anden for at det fungere???
Anbodil
Anbodil

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Fre 16 nov 2018 - 16:14

Godt spørgsmål, men det ved jeg faktisk ikke. Fordelen er, at alle medlemmer af en klub kan indkalde de andre i klubben. Det behøver ikke være klublederen.
Men jeg skal nok tjekke - tror bare, at det fungere på samme måde som med grupper og klubber - at kun EN kan være aktiv ad gangen.
VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Fre 16 nov 2018 - 19:52

Jo, det er muligt, at den samme simmer starter to klubber samtidigt.
Simmeren skal dog vælge, hvilket klubmøde, som simmeren deltager i - men kan skifte undervejs via klubikonet.

Beviset har du her:
Knud har startet både Martha-klubben og Håndværker-klubben - genkendelig på de to forskelige logoer over simmernes hoveder.

VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Lør 17 nov 2018 - 4:21

Det er da flippet, og muligvis en oplysning man kan gøre brug af på et tidspunkt. Tak for det. Så er der indkaldt til generalforsamling....thøhø..
Anbodil
Anbodil

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Søn 18 nov 2018 - 22:37

En anden ting, som jeg vil prøve at tjekke er tidshorisonten på klubmøder.
Inden længe får jeg brug for 2 ekstra "beboere" på min grund i Skippergade.
Da der i øjeblikket allerede bor 7 simmere, vil jeg prøve at oprette en klub mere - og lade klubmødet være igang uafbrudt.
Udover problemerne med ikke at kunne styre klub-simmerne, vil jeg se, hvad det giver af udfordringer i forhold til andre klubmøder på grunden.
Jeg kan ikke forestille mig, at der IKKE er en begrænsning i antallet af simmere på samme grund - at der VIL mangle medlemmer i de senest indkaldte klubber.
Jeg vender tilbage.
VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Søn 18 nov 2018 - 22:47

Ang. antal af simmere, så ved jeg så meget, fordi jeg har MCCC mod at EA har sat antallet af simmere til 20 i en Zone....hvad en Zone så er må man gætte sig til, men Med MCCC kan man ændre på antallet...ja og ganske meget mere. Exclamation
Anbodil
Anbodil

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Søn 18 nov 2018 - 23:21

Jaså - HVOR meget mere?
Måske skulle vi få en anmeldelse af funktionerne i dette mod her i forum - eller en henvisning med link?
Bliver det opdateret løbende?
VinceDjansen
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 1 af 2 1, 2  Next

Tilbage til toppen