DK Simlinger
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

+2
MonaSolstraale
Sighubert
6 deltagere

Side 5 af 14 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9 ... 14  Næste

Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af Anbodil Tors 1 Nov 2018 - 16:20

Ja det kan jeg godt se er et dilemma...men du må jo gøre hvad du føler for, og som dur for historien og så se lidt højt og flot på om det er svendborg eller Simborg.
Jeg har forøvrigt set at der i den nye pakke kommer biler som simmerne kan køre i (en limousine), så måske en dygtig modder kan få den egenskab plantet over i de forøjeblikket stilleholdende biler....måske!!! Rolling Eyes
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Fre 2 Nov 2018 - 15:15

Onsdag den 30. april
Med sidste uges oplevelse i klar erindring, er Knud noget betænkelig ved at starte sin anden undervisningslektion i musiklokalet.
”Åh, der er du min lille sømand” kvidrer Bibi, da han træder ind ad døren.
”Velkommen i min hvælving af psykedeliske farver og himmerigs vellyd” smigrer hun - men kommer så i tanker om hendes foregående elev, og må derfor uddybe: ”Altså hvis man lige ser bort fra Fie’s forfærdelige tangent-tramperi”.
”Heldigvis har jeg taget lidt tjald til at styrke mig på, så jeg er klar til dig, min sømand af alle verdens brusende have”.
Nu bliver Knud for alvor urolig.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 01_11_10

”Lad MIG spille noget for dig i dag” synger Bibi, og sætter sig bag keyboardet.
Hun justerer på nogle knapper, og kigger så blidt på Knud med svømmende øjne: ”Kender du de her nye Deep Purple?”
Knud ryster på hovedet. ”Nej, det er vist en genre, som jeg ikke rigtigt følger med i” erkender han.
”Slå benene over kors min egen – så skal jeg føre dig ind i et flydende drømmeunivers, som du ALDRIG vil glemme igen.

Nu lyder de forfærdeligste toner på det forvrængede keyboard. Imens synger – eller måske nærmere: skråler musiklæreren: ”River deep, mountain hiiiiigh – yeah yeah”.
Bibi vugger faretruende frem og tilbage på stolen bag keyboardet, mens hun forsvinder dybere og dybere ind i sit eget lyd-univers.
” – ikke helt i drømme endnu, men dog sikkert på vej derhen” tænker Knud for sig selv, og frygter det værste.
”And it gets bigger baby, and heaven knooooows” synger Bibi, mens hovedet svinger faretruende fra side til side, mens det lange grå hår flagrer om hovedet af hende.

10 minutter senere er nummeret stadig i gang – som om, at melodien har sat sig fast i en linje eller to i teksten.
”Yeah yeah - baby baby baby”.
Først hænger Bibi’s krop henover keyboardet, så håret falder over tangenter og knapper – for sekundet efter at læne sig LANGT bagover på stolen.
Knud ser forundret til fra en stol bagest i lokalet, hvor han sidder med store øjne, og følger optrinet, som udspiller sig for øjnene af ham.
”Ååååh ååååh Knud - baby baby – mountain high”.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 02_11_10


Til sidst falder Bibi naturligvis af stolen – lander på ryggen på gulvet bag keyboardet, og udbryder: ”Kan du se stjernerne Knud – kan du – stjernerne Knud?”.
Men Knud kan absolut ingenting se – kun et højrøstet farvevirvar, som har bredt sig på gulvet bag keyboardet.
Han bestemmer sig for at forlade dagens undervisning, og går derfor mod udgangen.
Da han griber efter dørhåndtaget, går døren op, og en flippet mandsperson med langt gråt hår og farvede gevandter træder ind i lokalet - formentlig Bibi's filejs.
De to mænd stopper kortvarigt op, og kigger op og ned af hinanden.
Så fortsætter Knud sin "flugt".
Bag ham kvidrer Bibi: ”Åååh Knud – tag mig – tag mig med ud på de åbne have – lad os flyde sammen i evighedens strømme” – vistnok stadig nogenlunde på samme melodi, men Knud er ikke sikker.
Det sidste Knud hører, da han hastigt skridter over Skippergade, er mandspersonen sige til Bibi: ”Hvad er der dog sket min honningblomst?”

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 01_11_11

Da Knud er sikkert tilbage i lejligheden, håber han inderligt, at han vil være i stand til at fortrænge denne oplevelse, men må nogle år senere erkende, at billedet af den syngende og farverige tøjbylt på gulvet i musiklokalet i Skippergade vender tilbage til ham, hver gang han hører noget syret musik.
Så på en måde fik Bibi jo ret!


Sidst rettet af VinceDjansen Fre 2 Nov 2018 - 18:52, rettet i alt 2 gange
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af Anbodil Fre 2 Nov 2018 - 15:35

stop hånd Grine smiley Det kan godt være at jeg har en rig forestillingsevne Vince, men med den måde du skriver på så gør du det også let for mig....hold nu fast..jeg er flad af grin...ja selv ondt i maven fik jeg... Laughing Laughing afro


Sidst rettet af Anbodil Fre 2 Nov 2018 - 17:27, rettet 1 gang
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af MonaSolstraale Fre 2 Nov 2018 - 16:18

Grine smiley Tommel op Hold nu op hvor er det sjovt Grine smiley

_________________
sol Mona Solstraale
MonaSolstraale
MonaSolstraale
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3475
Join date : 31/07/18
Age : 67
Geografisk sted : København

https://solstraalesims.dk/

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Fre 2 Nov 2018 - 19:33

Lørdag den 3. maj

Der er travlhed i de to lejligheder i Skippergade, for det er i dag, at Roberto og Knud igen påmønstrer Martha - til den første tur efter deres uventede lange og strabadserende vintertur til Grønland.

Denne gang er det dog kun den sædvanlige tur mellem København og Bindleton på den engelske sydkyst - en rute, som de har sejlet flere gange, efter de kom hjem fra Grækenland - og inden de blev hyret af skibsreder Andersen til at sejle hans gode ven arkæologen Sallisburg til Sydamerika.
"Så det er jo kun tilbage til de gammelkendte farvande" beroliger Alf Manuela.
"Den rute kender alle på Martha som deres egen bukselomme".
"Jo, men det er jo første gang for Roberto" argumenterer Manuela - stadig urolig for sin søn.
"Kan man klare isen og kulden på Grønlands vestkyst, bliver Bindleton som en skovtur" trøster Alf.
"Det sagde Knud også til Lone inden turen sidste gang" bliver hendes sidste trumf.

Nu gennemgår Alf ruten minutiøst for Manuela - helt fra de stævner ud fra Svendborg næste morgen - syd om Sjælland, Lolland og Falster - opsamlingen af gods i havnen i hovedstaden - og op gennem Øresund, Kattegat og Skagerak - rundt om Skagen og ned til den engelske kanal via Nordsøen.
Til sidst er Manuela rimeligt overbevist om, at INTET kan gå galt.
Snart ligger Roberto's kuffert derfor i ladet på Arthurs varevogn.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 02_11_11

Inde i lejligheden ved siden af er Knud ved at forklare Lone om nogle sprækker i muren, som - i hans vurdering - må være opstået efter stormen i marts.
"Vi må kigge på det, når vi er hjemme igen" vurderer han.
"Og hvad sker der så lige her?" spørger Lone, og peger på bunken af bøger, som Knud har stablet ovenpå sin kuffert.
Så forklarer Knud, at han har lånt samtlige bøger om guitarspil og -undervisning, som han kunne komme i nærheden af på Svendborg Bibliotek.
"Jeg tror simpelthen ikke, at jeg er alternativ nok til Bibi's musikundervisning og -form" smiler han.
"Så nu har jeg besluttet mig for, at prøve med mine egne studier - og samtidigt lære Roberto lidt grundlæggende greb, mens vi er på søen".
Det synes Lone lyder som en god ide - men overbeviser alligevel Knud om, at give Bibi en sidste chance, når han kommer hjem fra Bindleton.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 02_11_13

Efter et sidste farvel til Alf, Manuela og Lone, kører Arthur de to sømænd ned til havnen, hvor Martha ligger og venter.
Røgen stiger allerede op af skorstenen, og kaptajnen spejder ud over havnen fra kommandobroen.
Fra fordækket vinker Watson til dem, mens gensynet får et bredt smil til at bredde sig i hovmesterens vejrbidte ansigt.
"Aaah - godt at være tilbage" sukker Knud for sig selv, da han vinker mod varevognen, som forsvinder ud af havneområdet i det fjerne.
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Fre 2 Nov 2018 - 19:34

Tak skal I have - ja Bibi er ikke kedelig i sin rus Very Happy
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af Anbodil Fre 2 Nov 2018 - 19:59

Grine smiley Så skal vi på a skiv igen...fedt. Så du ellers i DR1 i den udsendelse om de forsvundne arvinger, at det sidste gang handlede om "Brovst". Ham den sømand(maskinmester) havde da godt nok levet lidt vildt...sikke en historie..hæhæ!!! Grine smiley
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Fre 2 Nov 2018 - 20:22

Det så jeg desværre ikke Bodil.

Lad os nu se, hvor meget skiw det bliver til.
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Lør 3 Nov 2018 - 1:13

Søndag den 4. maj – Mandag den 19. maj
Turen til Bindleton og hjem igen

Søndag formiddag kaster Martha trosserne i Svendborg, og stævner ud på færden mod Bindleton.

I de stille stunder ombord lærer Knud Roberto de første greb på guitaren.
"Det er vist bedst, at du IKKE modtager undervisning på den alternative musikskole" smiler han, og lægger en bog om guitarspil for nybegyndere i skødet på Roberto.
"Den kan du læse lidt i, når du er færdig med dine studier".

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 02_11_14

Hvad Knud ikke opdager i første omgang er, at Roberto ikke får kigget meget i skolebøgerne på turen, men i stedet læser om guitarspillets finurligheder.
Når Knud er i maskinrummet, låner Roberto Knud's medbragte guitar, så den læste viden hurtigt kan omsættes til lyd.
For at undgå at blive opdaget, spiller han så stille som muligt, og lader næsten kun fingrene stryge over strengene på guitaren.

Når de endelig får en stille stund sammen, finder Knud guitaren frem, og viser Roberto greb, overgange og nodernes svære kunst. Den unge knægt er forbavsende lærenem, og kan hurtigt de mest basale akkorder.
"Du er jo et født naturtalent, Roberto" roser Knud sin unge guitar-lærling.
Roberto smiler stolt tilbage.
Det undrer ganske vist Knud en lille smule, at Roberto er SÅ lærenem, men så kommer han i tanker om knægtens færdigheder ved bordfodbolden, hvor den forsvarende Martha-mester Halfdan også hurtigt fik stryg af deres unge lærenemme passager, da de sejlede hjemover fra Salvadorada.
Da de har lastet i Bindleton, og er på vej tilbage mod Danmark, er Knud allerede i fuld gang med at snedkerere en ny guitar til Roberto i det lille værksted på Martha.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_10

En aften går han tilfældigt forbi Roberto's kahyt, og opfanger et par guitarstrofer, som strømmer ham i møde fra sprækken under Roberto's kahytsdør.
Inde i kahytten er Roberto blevet overmodig, og spiller lidt ekstra hårdt på strengene, mens han forsøger at efterligne Knud's færdigheder fra baggården.
"Ha, det forklarer jo et eller andet" tænker Knud - men når også at tænke, at han hellere må få bygget videre på den guitar, så den bliver færdig til Roberto's fødselsdag i slutningen af måneden.
Hans viden om knægtens lån af hans egen guitar holder han for sig selv.

Efter en ellers hyggelig stund i baren den følgende aften, har Knud fået bekræftet, at der hviler en underlig stemning over nogle af hans venner på skibet på denne tur – som om mange af sømændene gør sig overvejelser om fremtiden.

Eksempelvis fortæller Brovst, at han overvejer at indrykke en efterlysning efter Mathilde i Svendborg Avis, men frygter for Anna’s reaktion.
Derfor kan det ikke gå stærkt nok med at komme tilbage til Svendborg, så han kan fortsætte sin søgning efter sin måske-datter.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_11

Marius er i vildrede om sit stadig tættere venskab med frk Bruun – hvordan han skal tage sig sammen til at komme videre, og få erklæret sin kærlighed til rederiets sekretær. Han opholder sig ofte i radiorummet, hvor han forsøger at finde et påskud for at invitere hende ud at spise.
Det bliver ofte et standard telegram, som han sender hjem til kontoret om løst og fast ombord – skibets position, kurs, vejrforhold og lignende.
I sit indre tænker han, hvor befriende det ville være, hvis han kunne runde telegrammet af med ”din Marius for evigt”.
I stedet skriver han ”på vegne af kaptajn Nielsen”.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_12

I den anden ende af forbindelsen tænker frk Bruun, at hun da vist snart må få sig en ordentlig snak med hendes lille telegrafist, sådan som indholdet af disse telegrammer er begyndt at se ud – og ikke et eneste spørgsmål til planterne i drivhuset i Skippergade, som hun har lovet at passe for ham.

Også kaptajnen synes mere indelukket end normalt. For første gang nogensinde føler han sig mæt af havet. Eller måske har der bare været for mange fantastiske oplevelser i de seneste to rejser med Martha. På den baggrund virker lidt fragtsejlads til Sydengland lige pludseligt så uendelig kedsommeligt og ensformigt.
”Måske er jeg klar til nye store eventyr?” tænker han i en stille stund på broen, mens de ligger til kaj i Bindleton – men slår det så hen som ren nonsens og tankespind.
Da de igen vugger over Nordsøen, slår det ham, om det måske kan være alderen, der begynder at presse sig på.
"Hvis man nu havde NOGET at gå i land efter - så måske . . ." begynder han, men finder ikke en fornuftig afslutning på den sætning.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_13

Kun Watson og Sigvardt synes at være som både Roberto og Knud husker dem.
Den lille skibshund Emil futter lystigt i hælene på kokken – altid klar til en godbid fra sin generøse ejer.
Det er tydeligt, at den ikke har glemt Roberto, for den finder snart tilbage til fodenden af skibsdrengens køje, hvor den sover hver nat, mens skibet er på havet. I dagtimerne er den oftest hos kokken i køkkenet, hvor Sigvardt "uheldigvis" ofte taber et stykke mad på gulvet.
Det kan også ses på den efterhånden godt buttede hundehvalp.
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af MonaSolstraale Lør 3 Nov 2018 - 8:15

Det lyder som der er forandringer i vente og optræk til nye eventyr med, eller uden, ny besætning sommerfugl

_________________
sol Mona Solstraale
MonaSolstraale
MonaSolstraale
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3475
Join date : 31/07/18
Age : 67
Geografisk sted : København

https://solstraalesims.dk/

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Lør 3 Nov 2018 - 11:17

Mandag den 5. maj
Imens i Svendborg

Det er Alf's første arbejdsdag på færgen til Ærøskøbing.
Han møder spændt og glad op i Svendborgs havn fra morgenstunden, og får hilst på de andre medarbejdere i firmaet.
Specielt Human Ressource manager Benny hilser meget elskværdigt på ham, da Alf henter sin nye kedeldragt.
"Afgang klokken nul-otte-femogfyrre" råber Benny efter ham, da Alf går mod landgangsbroen.
"Ja ja, jeg skal nok" råber Alf tilbage, inden han entrer skibet, som nu bærer navnet "Ærø" påmalet på fronten.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_14

I maskinrummet ser alting rimeligt overskueligt ud for en 2. maskinmester.
"Blot en mindre version af Martha-teknikken" tænker Alf, og finder hurtigt ventilen til startpumpen.
Få minutter efter stiger røgen op ad skorstenen, mens de første biler bakker ind på færgedækket.
I den bageste del af maskinrummet er et lille depotrum, hvor Alf finder en gammel rusten og støvet stol.
"Den bliver Brovst glad for" tænker han, og børster det værste støv af stolens ryg.
"Så kan han sidde og slumre her - ligesom i stolen på Martha".
Fra dækket kan han høre lyden af porten på agterdækket, som lukker i. Så lyder signalet til afgang, og motoren tager flere omdrejninger.
Mens færgen sætter kursen til styrbord, går Alf op på bildækket, og nyder den friske havluft, mens han spejder mod Tåsinge til bagbord.
Ved middagstid, da færgen er på tilbage mod fastlandet, falder han i snak med matrosen Troels - "Matroelsen", som Alf vælger at kalde ham fremover.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_15

De to falder hurtigt i en god snak.
Det viser sig, at Troels langt ude er i familie med købmanden Arthur hjemme i Skippergade.
Troels havde godt nok også hørt, at Arthur havde solgt bygningen til en nydelig ung dame fra København eller Rom.
"Faktisk begge steder" svarer Alf.
"- Og hun bor sammen med min gode ven Knud".
Så fortæller Alf om de pudsige sammentræf af hændelser på de seneste ture med Martha - sammentræf, som betød, at Alf fik sig en familie, og endte med at slå sig ned i Svendborg.
"Det kommer du ikke til at fortryde makker, for det er en dejlig by" smiler Troels til Alf.
"Nåh, tilbage til arbejdet - vi er snart i land igen".
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af MonaSolstraale Lør 3 Nov 2018 - 11:21

Dejlig historie glad smiley

_________________
sol Mona Solstraale
MonaSolstraale
MonaSolstraale
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3475
Join date : 31/07/18
Age : 67
Geografisk sted : København

https://solstraalesims.dk/

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af Anbodil Lør 3 Nov 2018 - 11:32

Ja du har ret i noget der Mona. Jeg synes også jeg kunne fornemme et slags opbrud under opsejling..hmm. Men når en historiefortæller gentagende gange kan referere til tidligere hændelser,....så har historien også levet i laaaang tid...og jeg elsker det. Men intet varer evigt heller ikke ens liv..og så må en udskiftning af simmere måske indtræffe for at kunne fortsætte historien.
Sådan var det også i Matador! Jeg ved godt hvilke afsnit jeg bedst kan lide..og det er ikke de sidste...det er sikkert!!! Wink Very Happy
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Lør 3 Nov 2018 - 16:01

Overlærer Andersens død på Misse Møghes altan?
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af Anbodil Lør 3 Nov 2018 - 17:27

Grine smiley Grine smiley Så så Vince...nu ikke så fræk!!! Ellers kommer jeg med denne her Koplante Grine smiley
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Lør 3 Nov 2018 - 18:29

Mandag den 19. maj
Sent om aftenen lægger Martha atter til i havnen i Svendborg.
Vejret er trist og blæsende, så havnen ligger øde hen i gadelyset.
Så snart skibet er forsvarligt tøjret til kajen, går Knud og Roberto fra borde, og vender hjem til Skippergade.
Da de skilles på fortovet, takker Roberto for undervisningen.
"Helt fint sømand - nu kan du øve til næste tur" smiler Knud, og klapper Roberto på skulderen.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_16

Da Knud kommer indenfor, venter Lone med aftenkaffen.
"Du laver sørme stadigvæk en god kop kaffe - som Sigvardt ikke kan gøre dig efter" roser Knud, da han har drukket de første dråber af den varme væske.
"Du burde åbne en kaffeforretning".
"Tak min ven" smiler Lone tilbage.

Da Knud skal ned med skraldeposen, møder han Alf i gården.
"Nåh, hvordan går det så på Ærø-overfarten" spørger Knud.
"Det går rigtigt godt Knud - herligt at komme ud at sejle igen - og så alligevel være hjemme til aftensmad næsten hver dag".
"Ja, jeg kommer faktisk til at savne det, når Brovst snart skal afløse" indrømmer Alf.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_17

Knud fortæller nu Alf, at Roberto har været forbavsende hurtigt til at lære de første greb på guitaren – som et helt naturtalent.
"Jo, men han er jo en dygtig gut" smiler Alf stolt.
Selvom eksamen først er i starten af juni, bliver han dog enig med sig selv om, at han vil få Manuela til at holde lidt ekstra øje med drengens lektielæsning.


Sidst rettet af VinceDjansen Lør 17 Nov 2018 - 16:39, rettet 1 gang
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Lør 3 Nov 2018 - 22:41

Onsdag den 21. maj
"Så er det onsdag igen" nærmest sukker Knud.
"- og undervisning igen - desværre".
Men han har jo lovet Lone at give guitarundervisningen en sidste chance – voldsomt ansporet af Lone selv, som har lovet at følge med over gaden til den alternative musikskole.
Lige inden de træder ind igennem døren, kigger Knud bedende på Lone en sidste gang, men hun nikker bare mod døren.

Så åbner Knud døren ganske forsigtigt, men bliver til sin store overraskelse mødt af en forbavsende frisk Bibi.
Bibi giver Lone en ordentlig krammer, mens hun undskylder til Knud for de foregående undervisninger, og forklarer, at hendes plageånd Fie heldigvis nu er skiftet til en anden lærer i Svendborgs udkant.
"Velkommen mit fløjlsbarn" smiler Bibi så til Lone.
"- og god fornøjelse til den nye lærer - ha ha".

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_18

Bibi forklarer også, at hun selv er lidt svag idag, når hun nu ikke har røget en ”bønne” hele dagen.
”Så tror da pokker, at hun har været dårlig, hvis hun RYGER bønner” tænker Knud uvidende.
Så kommer han i tanker om, at han vil spørge Bibi, om der eventuelt er plads til en NY ung og dygtig elev.
"Jeg har simpelthen ikke mentalt overskud til at starte HELT forfra igen – som om, at alle Svendborgs unge absolut skal lære at spille guitar, siden de der Beatles er blevet så populære" svarer Bibi.
"- måske senere på året".

"Men lad os nu komme i gang med dagens lektion" peger Bibi på Knud.
"Som jeg lige husker det, er du allerede ret god til at svinge trådene min egen" prøver Bibi, og sætter sig på skamlen foran Knud.
"Men kan du ikke lige give mig et par strofer af den der måne-melodi-ting, som du spillede første gang - så jeg lige kan fornemme niveauet".

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_19

Så griber Knud guitaren, og spiller igen "Bad moon rising" for sin musiklærer.
Knud er ikke mere end lige begyndt på første vers, da Bibi springer op og griber Lone's hånd - og trækker hende rundt i en cirkel omkring Knud i en svulstig stamme-lignende dans med højt løftede knæ-bevægelser.
Lone kigger forbavset på Bibi - og så på Knud, mens hun forsøger at efterligne Bibi's svingende arme.
Knud smiler kun tilbage - og trækker diskret på skuldrene mod Lone, mens han lige giver guitaren en tand ekstra.
"Åååh, bliv ved Knud - Don't go round tonight - It's bound to take your life" synger Bibi væsentligt bedre end i de første par undervisningslektioner.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_20

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_22

Da Knud er færdig med sangen, stopper Bibi op, og giver Lone endnu en krammer.
"Ååh, hvor ER det bare SÅ syret med SÅ dygtig en elev" puster Bibi, mens hun vifter håret væk fra ansigtet.
"I burde begge tage med til en lille happening og lydfest på Roskilde-kanten, hvor nogle af mine venner mødes og spiller sammen - og for hinanden - i slutningen af juni - bare sådan lidt bål, telt, pot og ladvogns-scene-agtigt” inviterer Bibi. (- fra 1971 bedre organiseret som Roskildefestivalen!)

Først NU synes Lone at have genfundet sig selv.
"Lige på DET tidspunkt er Knud nok desværre ude at sejle igen" svarer hun.
"Men ellers tak for tilbuddet".
"Jamen så tag DU med Philip og mig min søde" foreslår musiklæreren som det mest naturlige.
"Vi kan sagtens være i vores telt sammen" insisterer hun.
"Øh hvad? - hvordan? - hvad mener du?" spørger Lone.
Den pæne Københavner-pige og skibsreder-datter er IGEN på usikker grund.
"Ja, det kunne da være super-hyggeligt" bryder Knud nu ind.
"Sådan lidt sommerlejr-agtigt" henvender han sig til Lone.
"Ja, lige præcist sømand - så vi RIGTIGT kan hygge os alle tre".
Bibi tager nu Lone's hånd, og giver den et lille klem.
"Lov mig, at du tænker over det til næste gang" hvisker hun til Lone - og kigger hende dybt i øjnene.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_21

På vej tilbage til deres lejlighed på den anden side af vejen tager Lone et fast greb i Knud's arm: "Lov mig, at du ALDRIG kommer der mere Knud - og heller ALDRIG vil trække Roberto med ind i dette".
"Nej, ved du nu hvad - nu gik det lige SÅ godt denne gang" smiler Knud smørret.
"Jeg tror VIRKELIG, at vi kan lære en hel masse af den musiklærer" fortsætter han - helt på det rene med, at det nok bliver sidste gang, at han sætter sine ben på den alternative musikskole i Skippergade.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_23

Samme aften advarer Lone Manuela om, at holde Roberto LANGT VÆK fra musikskolen på den anden side af gaden.

VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af Anbodil Søn 4 Nov 2018 - 0:37

Grine smiley
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af MonaSolstraale Søn 4 Nov 2018 - 8:10

Skøn fortælling fra en tid hvor personlige grænser var et fy ord Grine smiley

_________________
sol Mona Solstraale
MonaSolstraale
MonaSolstraale
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3475
Join date : 31/07/18
Age : 67
Geografisk sted : København

https://solstraalesims.dk/

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Søn 4 Nov 2018 - 9:06

Torsdag den 22. maj
Knud er tidligt oppe denne dag.
Da vejret er sådan nogenlunde, har han bestemt sig for, at det er i dag, at hullerne og revnerne i husmuren skal repareres.
Han ringer efter byggefirmaet E. Andersen & Søn, der hurtigt sætter stillads op omkring bygningen.
Så går Knud i gang med murerske og mørtel.

Sidst på eftermiddagen er de første huller på facaden lukket.
Til gengæld er det nu endnu tydeligere, at bygningen er blevet lappet, for den nye mørtel træder tydeligt frem overalt.
"Hvad hulen kan vi gøre ved det?" spørger han Lone, da hun betragter de gamle mure og de tydelige spor efter reparationen.
"Jamen så må du jo i gang med malerkosten også min ven" svarer Lone.
"Lad mig foreslå en hvid nuance - og måske lidt hjælp fra dine sømandsvenner".
Så er hun væk igen.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 04_11_10

Heldigvis trænger både Watson, Sigvardt og kaptajnen til lidt adspredelse fra skibsvedligeholdelsen, da Knud kontakter dem samme dag.
"Hvis bare der er rigeligt med øl og pølser, så skal vi nok være der fra morgenstunden" lover kaptajnen.
Niels indvilger også i at give en hånd med, da Knud møder ham på forældrenes værtshus.
"Jeg går alligevel mest i vejen her" fortæller han til sin kammerat fra Martha.
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af MonaSolstraale Søn 4 Nov 2018 - 9:56

Så fik du også bygget et troværdigt stillas og vi fik desuden et hint om hvorfor Niels havnede som værtshus ejer i Sighuberts historie. Jeg elsker din evne til at binde historier sammen Tommel op

_________________
sol Mona Solstraale
MonaSolstraale
MonaSolstraale
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3475
Join date : 31/07/18
Age : 67
Geografisk sted : København

https://solstraalesims.dk/

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af Sighubert Søn 4 Nov 2018 - 10:04

Ja det er en tur gennem memory lane. Jeg var selv teenager på den tid og CRR var et af mine ynglings band.

Glimrende blanding af fiktion og virkelighed. Tommel op
Sighubert
Sighubert
Første Post
Du har lavet din første post i en tråd
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 515
Join date : 31/07/18
Age : 68
Geografisk sted : Slagelse

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Søn 4 Nov 2018 - 10:16

Fredag den 23. maj
Udover Marius, som i stedet går i drivhuset - Brovst, der er til samtale med kaptajnen på Ærø-færgen - og Alf, som er på arbejde samme sted, er alle andre derfor mødt frem næste morgen.

For at fordele opgaverne bedst, og planlægge dagens program ordentligt, har kaptajnen foreslået, at de starter dagen med et planlægningsmøde.
Derfor er der kaffe, smørkager og en dram i baggården, inden de går i gang.
Her fortæller Knud om deres oplevelse på musikskolen om onsdagen.
”Hun var åbenbart ikke kun meget speciel i tåget tilstand – hun er speciel HELE tiden” slutter han sin fortælling med at trække på smilebåndet.
”Måske er hun blandt nogle af Reginalds gamle bekendtskaber?” foreslår hovmesteren. (Reginald var en hash-rygende tømrer, som de smed af skibet i Godthåb på den sidste tur).
"Det kunne man som sagtens forestille sig" bekræfter Knud.

Derefter går de i gang med dagens opgave: at reparere resten af facaden, og få huset malet.
Naturligvis ender det med, at kaptajnen organiserer og hjælper efter behov, mens Knud, Niels, Watson og Sigvardt må udføre det hårde arbejde.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 04_11_11

Ved middags-pølsen fortæller Watson, at han har taget sit staffeli med, så han kan male et billede af det "nye" hus, når det står færdigt.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 04_11_12

Da det begynder at blive mørkt, er de nået et godt stykke af vejen.
"Så er det vist ved at være grill-tid" foreslår kaptajnen, mens han forsøger at se træt ud.
"Der er vist heller ikke mere tilbage, end I . . øh - VI kan gøre færdigt i morgen".
De nysgerrige naboer, som har fulgt husets forvandling i løbet af dagen, er sjovt nok blevet hængende i baggården.
Derfor tynder det igen noget ud i pølserne i Arthurs køledisk denne aften.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 04_11_13

Da der igen er faldet ro på, og alle er taget hjem, sidder Knud på gyngen og læser bogen ”Byg din egen akustiske guitar” – afsnittet om at montere strengene korrekt på guitaren.
Derefter går han i værkstedet, og får de sidste ting gjort klar, så Roberto kan få guitaren til sin fødselsdag.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 03_11_24
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af Anbodil Søn 4 Nov 2018 - 10:22

Meget flot stillads, men jeg undre mig over hvor du har fået tværstængerne fra...dem synes jeg ikke jeg er stødt på.. scratch Nok om det. Virkelig hyggelig  historie! Surprised Og tiltrængt med noget der funker, når jeg selv knolder sådan rundt i det!! No men øhhh tror du Lone blir glad for den mintfarve, når hun bad om hvid??? uha Rolling Eyes
Anbodil
Anbodil
Tråd Starter
Du har oprettet 50 tråde
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 3169
Join date : 02/08/18
Age : 60
Geografisk sted : Glamsbjerg

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af VinceDjansen Søn 4 Nov 2018 - 11:59

Lørdag den 24. maj
Hele sjakket er samlet klokken ni, så de kan fortsætte arbejdet på huset.
I dag er Brovst også med.
”Hvem kan sige nej til Knuds grill-pølser” som han argumenterer.
Fra morgenstunden forsøger Marius også at hjælpe, men han spilder mere maling end han får påført facaden.

Derfor vælger han i stedet at levere nogle af sine nyeste planter til Flora’s blomsterbutik ude i byen.
Flere af planterne er han specielt stolte af, for det er faktisk lykkedes ham at redde planterne fra at visne bort - og SAMTIDIGT at få podet nogle af Reginalds ukendte planter med sine egne gule roser.
"Dem vil jeg se frem til at sælge" smiler Flora, mens hun stikker Marius nogle penge fra kasseapparatet.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 04_11_14

Efter Marius er gået, går Flora’s unge søn gennem blomsterbutikken.
Han fornemmer hurtigt, at der er en ny sjov og umiskendelig duft af hamp i butikken.
Han nøjes dog med at smile overbærende til sin mor, mens han udbryder: "SÅDAN mor".
Flora forstår dog ingenting.

I visse kredse af Svendborg bliver denne nye plante en stor salgssucces.
En af de første kunder er musiklærer-ægteparret Bibi og Philip Palludan, som vælger at fylde deres blomster-dekorerede Citröen 2CV med planter fra Flora's butik.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 04_11_15

Da den svage sol går ned bag plankeværket i Skippergade, er de endelig færdige med at male huset.
Som en tak for hjælpen, inviterer Lone alle på en fyraftens-øl på Havnecafeen.
Knud vælger dog at blive hjemme, så han kan blive færdig med strengene på guitaren til Roberto, og Manuela bliver ved familiens lille pige.

Straks de øvrige kommer ind på cafeen, er der påfaldende mange mennesker tilstede, og stort ståhej.
Det viser sig, at cafeens ejer holder fødselsdag denne aften, og netop har annonceret, at han har solgt cafeen til en ny ejer.
”Ja, jeg stopper om en uge” råber han over disken til Lone, da hun bestiller en omgang til ”maler-holdet”.
”Så kan den nye ejer tage over fra juni”.
Brovst brokker sig naturligvis højlydt, men hans klager synes at forsvinde i larmen fra de mange gæster.
”- og hvad med stambordet?” spørger han kaptajnen.
”Ja, det er minsandten sørgeligt” vedkender kaptajnen i en trist tone.
"Jeg tror lige, at jeg kan finde en god undskyldning for lidt gravøl her" foreslår Brovst så.

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 04_11_16

Lad os bare blive enige om, at den snart forhenværende indehaver får sig en flot fødselsdags- og afskedsfest fra Havnecafeen.
På et tidspunkt støder Knud også til det lille selskab fra Skippergade, men det er der ligesom ikke rigtigt andre end Lone, der helt opdager.
Dertil er humøret ALT for højt.
Det lykkedes igen mandskabet fra Martha at få alle til at skråle med på sangen om det gamle skib: "S.S. Martha - prægtige skude . . ."
Søndagen er så småt ved at lysne, da selskabet går hver til sit - nogle stadig med lørdagens maler-pletter på tøjet - andre med helt nye pletter!

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 04_11_17
VinceDjansen
VinceDjansen
1000 Posts
Du har lavet 1000 posts
For evigt medlem
Du har været medlem af forummet fra starten
Medlem 5 år
Du har været medlem af forummet i 5 år

Antal indlæg : 2861
Join date : 22/08/18
Age : 62
Geografisk sted : Jammerbugt, Nordjylland

Tilbage til toppen Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969 - Page 5 Empty Sv: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 5 af 14 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9 ... 14  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum