S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Side 1 af 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Go down

S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg by VinceDjansen on Tirs 25 sep 2018 - 20:39

Nåh, jeg må hellere få fundet sømændene frem af gemmerne igen, så vi kan få hul på en ny lille fortælling.

Generelt kommer denne historie nok til at handle mere om vejr-pakkens muligheder - og mindre om et nyt spændende Verdens-eventyr for gutterne ombord på Martha.
Således bliver historien formentlig med udgangspunkt i dagligdagens "trummerum" i Skippergade i Svendborg, hvor skibsrederens datter Lone jo har brugt nogle af midlerne fra faderens salg af Martha til Mærsk rederiet på at købe hele ejendommen, som hun er flyttet ind i.
Ejendommen blev købt af den daværende ejer Arthur, mens Knud var på Grønland.
Arthur, som driver butikken i stueetagen, flyttede dermed ud sammen med sin datter og barnebarn.
De er dog stadig "venner af huset".

I forvejen er Roberto, Manuela og Alf flyttet ind i naboejendommen - et lejemål, som blev indgået med Arthur, umiddelbart inden Roberto tog med på færden til Grønland som skibsdreng.
Manuela og Roberto kom allerede med i den foregående historie som blinde passagerer, da Martha forlod Salvadorada - og fandt sidenhen sammen med Alf - Martha's 2. maskinmester.
Da Martha skulle afsted mod Grønland, var Manuela gravid. Alf valgte derfor at blive hjemme.
Da trappeopgangen dækker 2 sammenbyggede huse, bor de på nuværende tidspunkt nabo med Lone og Knud på anden sal.

I Lone og Knuds lejlighed har Lone brugt vinteren på at indrette lejligheden med sine stilistiske møbler fra Italien (Lone har i mange år levet et udsvævende liv i Rom for skibsrederens penge - til stor frustration for skibsrederen - se filmen).
Under sejlturen til Grækenland fra filmen om Martha falder hun lidt for Knud - Martha's 3. maskinmester, og det er gengældt.
Det udbygges under historien om turen til Salvadorada, hvor de vælger at flytte sammen i lejligheden i Skippergade, da de kommer hjem.

I denne nye historie hopper vi ind i scenariet, da sømændene netop er vendt hjem fra Grønland - en tur, som blev væsentligt forsinket undervejs.
Denne kolde og regnfulde dag i slutningen af marts vågner Roberto, Manuela og Alf nogenlunde samtidigt i deres lille lejlighed.
Alf er lidt ramt af hovedpine fra gårsdagens hjemkomstfest på Havnecafeen. Derfor kigger han trøstesløst ud af vinduet mod gården, og minder Roberto om, at de skal have hentet hans ting på skibet i løbet af dagen.
"Men det skal da vist lige vente lidt" griner Roberto, da han ser, at Alf tager sig til panden.
Lidt efter sover Alf på sofaen i den lille stue.
I stedet vender Roberto sig mod sin mor - spørger hende ud om perioden, hvor han har været væk - og om den støt voksende mave.

Da Alf vågner igen, sidder Knud i stolen og kigger på ham.
"Hvor længe har du siddet der?" spørger Alf, mens han rejser sig, og strækker kroppen.
"Et par timer" driller Knud - men erkender så, at han lige var trådt ind ad døren.
"Vi må hellere komme ned på Martha, og få hentet vores ting" foreslår Knud.
"Lone har lånt dyrlægeklinikkens varebil, så vi kan vel have det hele på EN gang" vurderer Knud, og rejser sig lidt øm og ør fra stolen.
"Nåh, du er heller ikke helt på toppen?" spørger Alf.
"Den varebil kommer til at svinge indenom Havnecafeen, hvis jeg skal overleve denne dag" hvisker Knud, da han åbner lejlighedens fordør.
"- eller vente på en tur i baren på Martha".

Ude på trappeafsatsen møder de Lone.
"Er I ikke kommet afsted endnu?" spørger hun de to ligblege sømænd.
"Nej, jeg måtte jo vente på Alf" smiler Knud, da han giver Lone et klem, og forsvinder ned af trappen.
"Den er god nok" erkender Alf, da han trasker bagefter Knud.
"Så skynd jer lidt, for jeg skal tilbage med bilen" råber Lone efter dem.

De finder Roberto i gården.
Han er i gang med at rense en tilstoppet kloakrist, hvor vandet har hobet sig op.
Da han får øje på Knud og Alf, følger han de to gennem baggårdens portåbning mod vejen.
Da de når ud på fortovet, åbner Lone vinduet fra lejligheden på anden sal, og råber, at de skal have Tømrer-Peter med også.
"Hans kone har lige ringet" råber hun, mens Knud sætter sig ved rattet i den lille varebil med dyreklinikkens logo på siden.

En halv time senere parkerer bilen ved havnekajen, hvor det gamle skib ligger fortøjet.
Da en storm passerede Danmark nogle få dage i forvejen (den 13-17 marts 1969 VAR der storm over Danmark!), har kaptajnen, Brovst, Watson og Marius smidt lidt ekstra trosser i land, så skibet er ekstra sikret mod at løsrive sig eller blive beskadiget ved havnemolen.
Da Alf igen sætter fødderne på Martha's dæk, står han et øjeblik stille med lukkede øjne, mens han snuser ind af havnens og skibets dufte.
"Hvor HAR jeg savnet det alt sammen" erkender han til Knud, men lyser så op, da han får øje på kaptajnen ved agterstavnen.
Også kaptajnen synes at være ramt af gårsdagens hjemkomstfest.
Da han passerer dem, kigger han kort på skibsdrengen, og siger med en rusten stemme: "Roberto, vil du venligst tjekke fiskene, og informere Marius om status, så de kan blive afhentet".
"Imens vil vi inspicere skibets bar, og lægge en afmønstringsplan".

I baren mødes alle gårsdagens deltagere fra skibets besætning - og en meget ramt tømrer, som sætter sig på en stol bagest, med det ligblege hoved bøjet forover.
Engang imellem går en rystelse gennem manden.
"Nåh, lad os så få den snaps knappet op" hvæser Watson forpint, mens han griber efter flasken bag baren.
I det samme springer tømreren op, og iler ud af rummet.
Flasken går rundt, og alle på nær Knud og Marius skænker sig en velskænket akvavit.
"Skål" grynter Brovst lavmælt, og retter på kasketten.
Heller ikke han kan huske, hvordan han kom tilbage til Martha dagen før.
Med besvær får de alle skyllet halsen - Roberto, Knud og Marius i sodavand.

To en halv time senere synes der at være lavet en indledende plan for afmønstringen - og humøret er steget væsentligt.
Selv tømreren er dukket op igen, og har genfundet farverne i kinderne - men er til gengæld allerede begyndt at svaje en del på stolen.
Kaptajnen har fornuftsvist foreslået, at man venter med de store beslutninger til dagen efter - og alle har skyndsomt bakket op om dette forslag.
Derfor er de besætningsmedlemmer, som skal blive på skibet, allerede på vej mod kahytterne igen, mens Alf og Knud følger Roberto på vej mod skibsdrengens rum.
Som det første får Alf sin machete igen.
Derefter tømmer de rummet for de julegaver, som besætningen gav til Roberto juleaften, mens de var strandet på Grønland.
Det er forskellige småting og ragelse, som sømændene skyndsomt måtte finde frem i juledagene, så Roberto trods alt kunne få nogle gaver.
Alligevel synes tingene at repræsentere en værdi for den unge skibsdreng, der møjsommeligt slæber det hele med sig.
Endelig følger også hans personlige ejendele - tøj, sko og lignende - og en gul frø i et terrarie.

VinceDjansen

Antal indlæg : 179

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: S.S. Martha - sommeren i Skippergade anno 1969

Indlæg by MonaSolstraale on Tirs 25 sep 2018 - 20:50

Tommel op

Antal indlæg : 255
Geografisk sted : København

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Ons 26 sep 2018 - 0:22

Dejligt at du er startet op igen.Very Happy Der blev så stille uden historier. silent
Anbodil

Antal indlæg : 358
Geografisk sted : Glamsbjerg

Vis brugerens profil

Indlæg by simsister on Ons 26 sep 2018 - 16:48

Ja, hvor er det fint. Jeg har så travlt med andet i spillet, at det nok varer lidt endnu. Men I kommer bestemt til at høre mere om Bernard, Matilde og alle de andre.
simsister

Antal indlæg : 173
Geografisk sted : Nordsjælland

Vis brugerens profil

Indlæg by Timian2 on Ons 26 sep 2018 - 16:56

DEjligt at sømændene er tilbage på banen Smile Jeg glæder mig til fortsættelsen Grine smiley
Timian2

Antal indlæg : 82
Geografisk sted : Kalundborg

Vis brugerens profil

Indlæg by Sighubert on Ons 26 sep 2018 - 19:51

Tommel op
Sighubert

Antal indlæg : 66
Geografisk sted : Slagelse

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Fre 5 okt 2018 - 21:37

Tak for jeres kommentarer, men forvent ikke det helt store skumsprøjt denne gang.
Først og fremmest går det ud på at kigge lidt på de andre muligheder og interaktioner i sæson-pakken.
Udgangspunktet bliver i Svendborg - og langt mindre på det gode skiw Martha.

- og som I jo nok allerede HAR opdaget, bliver der også umiddelbart lidt længere mellem indlæggene fra min side.
Men lad os nu se, hvad sømændene finder på.
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by Timian2 on Søn 7 okt 2018 - 11:29

spændt
Timian2

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Søn 7 okt 2018 - 17:51

Lørdag den 22. marts.
"Hør Knud" siger Alf, da de tilfældigt mødes på trappeafsatsen.
"På mandag er det den fireogtyvende, og selvom det er tre måneder for sent, vil vi gerne give Roberto en rigtig hjemlig jul"
"Kunne du og Lone tænke jer at være med til at fejre det sammen med os - sådan mest for Roberto's skyld?"
"Jo, det lyder da meget hyggeligt, men jeg må hellere lige spørge Lone først" nikker Knud tilbage.

Det viser sig, at Lone og Manuela allerede HAR aftalt, at Lone og Knud deltager i julefesten hos Alf og Manuela.
"Så må du og Alf se at få fat på et vellignende juletræ, mens Manuela og jeg pynter op og laver mad" siger Lone til Knud.
"Jamen hvor hulen får man fat i et juletræ i marts måned, som også har nåle på grenene?" spørger Knud, og slår ud med armene.
"Ja, det bliver så jeres problem" affærdiger Lone ham, og gener ham ud af lejligheden.

Alf og Knud mødes i baggården, hvor de forsøger at skabe sig et overblik over mulighederne.
"Der er nok ingen tvivl om, at de træer, som var grønne og pæne ved juletid, nu ligner et afpillet skelet" indleder Knud deres juletræs-sondering.
"Og salget af juletræer er jo for længst stoppet her i Svendborg?" fortsætter Alf, mens han sparker lidt i jorden.
Et sikkert tegn på, at frosten er gået af jorden viser sig for hans skosnude, hvor en lille bunke jord samler sig.
"Kan man mon finde noget kunstigt træ et sted?" spørger Alf - men ryster så selv på hovedet af forslaget.
"Nej, ved du hvad Knud - vi må finde et træ, som ikke blev fældet til jul - det er vores eneste løsning" erkender Alf.
Det er Knud enig i, og foreslår derfor, at de låner Arthurs varebil, så de kan se sig lidt omkring i byen.
"Måske har han også et forslag til et godt sted at starte" foreslår Alf, og lyser lidt op.

Selvom Lone har købt og overtaget ejendommen, har den tidligere ejer Arthur aftalt med Lone, at han foreløbig fortsætter som leder af den lille købmandsbutik i ejendommens stueetage. Derfor er han også stadig beboer i lejligheden ovenover butikken - og derfor indehaver af en fin lille varebil med lad, som Knud og Alf hurtigt får lov at låne til deres juleærinde.
"Damerne har allerede indkøbt flæskestegen og rødkålen" understreger Arthur, da de to sømænd er på vej ud af butiksdøren.
"Jamen det gør jo ikke vores ærinde mindre uvæsentligt" understreger Knud, da de står ved ladbilen på den anden side af vejen.

Snart søger de mod udkanten af Svendborg, hvor en plantageejer bliver deres første stop.
"Fik du thermokanden med?" spørger Knud, mens han drejer ned af Valdemarsgade.
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by simsister on Søn 7 okt 2018 - 17:58

Fantastisk autentisk miljø du har skabt. Gode kulisser og dejligt at høre lidt om dem igen. Tommel op
simsister

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Søn 7 okt 2018 - 18:11

Ja det er dejligt at læse om sømændene..og så er det bare igang med at bygge en plantage...hehe Very Happy
Anbodil

Vis brugerens profil

Indlæg by Timian2 on Søn 7 okt 2018 - 21:42

Grine smiley
Timian2

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Søn 7 okt 2018 - 23:20

Efter at have kørt byen rundt i et par timer, er Alf og Knud lige ved at opgive deres forehavende, da Knud kommer i tanker om, at de da kan spørge Marius, om han eventuelt har en forbindelse i plante-branchen.
Derfor hviner varebilens bremser snart efter ved kajen, hvor Martha ligger.
De er ikke længe om at finde amatørbotanikeren i sit lille lukaf af et drivhus ved agterdækket.
Det er dog en trøstesløs Marius, som tager imod dem.
"Jamen det er som om, at opholdet i Grønland bare har ødelagt det hele for mig" svarer Marius fortvivlet, da Knud spørger til hans triste humør.
"Mine podninger og krydsninger nåede simpelthen at få for meget frost, da vi var strandet".
"Se nu for eksempel dette ellers pragtfulde eksemplar af Flora Bruunium rosen, som jeg ellers sådan havde glædet mig til at vise frk Bruun, når vi kom hjem til Danmark igen - nu hænger det med bladene, og skuddene er visne og triste - næsten ligesom mig".
Marius sukker dybt, og peger på en plante, som umiddelbart ligner alle andre planter i rummet til forveksling i Alf's og Knud's øjne.
"Nu er der bestemt ikke noget at vise frem" beklager han sig til sine to skibsvenner.

Knud lægger hånden på Marius' skulder. "Måske kan du hjælpe OS istedet, Marius?" smiler Knud til telegrafisten.
"Det tror jeg nu ikke" svarer Marius mut, og kigger sig rundt i lokalet, hvor ALT synes at være SÅ håbløst.
De sætter hurtigt Marius ind i problemet med det manglende juletræs-udbud i området.
"Vi har sågar været halvvejs i Gudme efter et træ - men forgæves" beklager Alf sig.
Marius spekulerer tydeligvist, for Alf er ikke helt sikker på, at telegrafisten overhovedet hørte hans sidste bemærkning.
"Ja, der er jo selvfølgelig altid Alfred ude i Ollerup" kommer Marius pludselig i tanker om.
"Prøv ham - han er en fornøjelig fætter - og med en juletræsplantage bag gården, som jeg lige husker det, fra sidste gang jeg besøgte ham".

Knud og Alf takker ham mange gange, og beder ham hilse de andre på skibet.
Straks er de på vej ned af landgangsbroen igen, og ud mod den ventende varebil.
På vejen får den nysgerrige skibshund Emil lige en lufttur af Knud.
"Se du så at finde Sigvardt igen" råber Knud efter hunden, der står tilbage og spejder efter de to sømænd, da de iler videre.

Snart rumler bilen mod vest.
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by MonaSolstraale on Man 8 okt 2018 - 11:51

Skøn historie. Gad vide hvilke forhindringer de to møder på deres vej Smile

Vis brugerens profil

Indlæg by Anbodil on Man 8 okt 2018 - 15:27

Uhh jeg er spændt.. bounce
Anbodil

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Tors 11 okt 2018 - 21:57

I Ollerup kører Alf og Knud lidt rundt, inden de finder Jordbærgården, hvor Alfred og hans kone Maren bor.
Her bor også Alfreds gode hjælper Johannes og Marens mor Judith.

Da de endelig finder den lille hyggelige tre-længede gård med bindingsværk, står en lidt buttet mand med forklæde og smiler til dem på gårdpladsen.
Han går dem i møde med udstrakt hånd til en hilsen.
"Jamen så hjertelig velkommen til Jordbærgården da, sømænd" kalder han af dem, og stikker Alf en fast og barket næve.
"Det lyder da som om, at Marius vist har adviseret dig om vores besøg" smiler Knud, mens han også får et fast håndtryk.
"Joeh, han ku' da ik' la vær med så'en li'e å slå på tråden da" smiler Alfred tilbage, mens han byder dem indenfor på gården.

Nu kommer Maren ud af døren til stuehuset - en trind og glad kvinde, som også trykker dem i hånden.
"Jaeh, det er jo så de hersens juletræs-folk" forklarer Alfred til Maren. "-Selvom jeg da godt nok synes, at I er nået sent ude".
Så forklarer Alf, at det er for at glæde Roberto med en højtidsdag, når han nu var strandet på Martha i Grønland på selve juleaftensdagen i december.

"Jeg sætter en kop kaffe over så" siger Maren, og går mod huset.
"Ja, jeg har jo og EN beboer her da, som gerne måt' strand' i Grønland - og gerne resten af hendes daw, hvis jæ måt' bestem så" hvisker Alfred til sømændene - nu med noget mere vrede i stemmen.
Da de kigger lidt uforstående på den ellers smilende landmand, nikker han med hovedet mod en af stalddørene, som går op netop i det samme.
Uden at kigge alt for meget, skimter de begge en tynd, vrissen og ældre dame, der går mod hoveddøren med faste - ja nærmest trampende skridt, og næsen i sky - uden overhovedet at ænse de to gæster.
Snart smækker døren i stuehuset bag hende.

"Det er min rabenskralde af en svigermor" forklarer Alfred - stadig med lav stemmeføring og klar i mælet.
"For min skyld måt' hun gern' bliv bortført af en sømænd på langfart".
"Ved du hvad Alfred, det kan da godt være, at vi kunne hjælpe dig lidt på den front, for det vil ikke blive første gang, at jeg smuglede en kvinde med ombord på Martha" griner Knud.
Så slår Alf en skraldlatter op, og mindes pludseligt, hvordan Knud på forunderlig vis fik listet Lone med ombord, da de sejlede mod Sydamerika - sikkert til skibsredder Andersens store frustration.
"Jo, men du endte jo trods alt med at flytte sammen med hende bagefter, Knud" griner Alf, og tørrer sig i øjenkrogen.
"Ja, så møj behøvs du ik' at gøre ud a'et med Judith" griner Alfred med.
Det er allerede tydeligt, at de 3 mænd kommer godt ud af det med hinanden - og har den samme underlige form for humor.

"Lad mig vis' jer rundt på Jordbærgården, mens kaffen løwer igennem så" bryder Alfred snakken om hans svigermor.
"Så kan I os vælge jer et træ til julefesten" smiler han - stadig lidt forundret over sømændenes ærinde og planer.
Nu får Alf og Knud en rundvisning på den meget velholdte gård, hvor alle længer står støt og nymalede.
Bag den ene længe prydes haven af små plantekummer med forskellige velplejede frugter og grøntsager - og et fint drivhus, som Alfred stolt viser dem.
Knud og Alf kigger kort på hinanden - helt overbeviste om, at de begge tænker på den fælles interesse, som Alfred tydeligt har med deres telegrafist hjemme på Martha.

"- Og her har vi så vor's lille plantage med nåletræer" peger Alfred mod de 8-10 mindre træer foran dem - godt gemt væk på den bageste del af grunden.
Der går ikke lang tid, før det fineste lille grantræ er fældet, og lagt på ladet af varevognen.

Fra terrassen ved husets ene gavl kan de høre Maren kalde, at der er kaffe på kanden.
Da de sætter sig ved havebordet, er der dog både god gammeldags æblekage med flødeskum, hindbærsnitter, vaniljekranse og en fynsk specialitet, som de ikke har set før.
Alt er naturligvis hjemmelavet.
"Ja, nu er du vist os klar til julen Alf, for du har da vist julelys i øjnene da" griner Alfred, og giver Alf et puf i siden.
Alf har ikke fået sådan et puf, siden han sidst var med Martha, og maskinmester Brovst liiige skulle have hans opmærksomhed.
Alf smiler forlegent, men nyder at være blandt glade, fornøjelige og ligefremme mennesker.
"Tag nu for dig" byder Maren, og rækker glasskålen med æblekage til Alf.
"Ja ja, jeg skal nok" smiler Alf, og tager så stor en portion, at Knud kigger flovt på de to værter.
De synes nu ikke at lade sig mærke af det, og da Alfred tager en mindst lige så stor portion, tænker Knud, at Alf måske har familie på landet her på Sydfyn.

Det bliver en rigtig hyggelig eftermiddag, hvor Knud og Alf må fortælle om mange af deres oplevelser på det gamle skib.
Alfred sidder nærmest som forstenet, og sluger enhver information om havet og skibet - og alt hvad de to sømænd har oplevet på deres sejlture.
Engang imellem måber han -  andre gange griner han over deres mange anekdoter og beskrivelser.
"Det var godt nok en spændende fortælling" smiler han glad til sidst, da de to mænd nødtvungent rejser sig, for at finde tilbage til Svendborg.
"Her må man nøjes med lidt skumsprøjt i badekaret engang imellem".

Lige da Alf og Knud skal til at give Maren hånden til farvel, kommer en fuldvoksen og træt Berner sennen-hund rundt om hjørnet.
Det bliver kun til et kort "Waf" i retning af de to nye på gården, inden hunden sætter sig ved Alfreds ben
"Nåh, DER er du Snubbi" smiler Alfred til hunden.
"Ja hun er nå'et træt for tiden - med alle hvalpene og så'en, jo" forklarer han til Knud og Alf.
"Hvalpe?!" Alf lyser op.
"Har den hvalpe?"
"Jo, sørme har den da hvalpe, sømand - et par stykker, for at det ik' ska' være løwn da" smiler Alfred.
"Hva' da?"

Så må Alf forklare, hvordan Roberto jo VIRKELIG ønsker sig en hund, efter han havde mødt slædehundene på fjeldet i Grønland - og at Alf og Manuela jo hurtigt bestemte sig for, at de ville opfylde dette ønske, så snart de kunne finde en passende hund til ham.
"Jamen det ka' I da ik' nå til jer's juleaften da" smiler Alfred lumskt.
"Nej, det havde vi da godt nok opgivet - og aftalt, at vi blot ville fortælle Roberto om vores beslutning, når han fik sine andre pakker.
"Vis du bare dine hvalpe frem, Alfred" smiler Maren.
"Så laver jeg mer' kaffe så".

I den ene stald har Alfred indrettet en fin boks til de to små nye hvalpe og deres mor.
Her hilser de også på Johannes, som netop er vendt tilbage til gården på en lille grå traktor.
"Der er mer' kage, Johannes" siger Alfred til karlen, da han stikker hovedet ind i stalden.
Straks er den unge mand på vej mod kagebordet på terrassen.
"Han er en god knægt da - og en stor hjælp for mig og Maren her på gården" forklarer Alfred, mens han henter en lille lodden tæve-hvalp i boksen, og rækker den til Alf.
"Må jeg holde den?" spørger Alf, da han forsigtigt tager mod hunden.
"Det er nok det bedst', hvis du lige skal vurdere den så" svarer Alfred, mens han trækker Knud i ærmet.
"Lad mig vise dig hønsene så længe".
"Så kan I os få en bak' friske landæg med hjem".
De efterlader Alf og hunden med hinanden, og går over gårdspladsen mod den anden stald.

Lidt efter sidder de igen bænket om kaffebordet, og aftaler de sidste deltaljer om handlen med hundehvalpen Molly - en frisk og legesyg tæve, som de kan hente om en uge.
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by simsister on Tors 11 okt 2018 - 22:33

Sjovt afsnit. Så har du Alfred og Maren med igen. Ja, hvorfor ikke, og den lille hvalp ser jo aldeles yndig ud.
simsister

Vis brugerens profil

Indlæg by Timian2 on Fre 12 okt 2018 - 10:11

DEJLIGT afsnit. Ren hygge og dejligt med kendte figurer Smile Jeg fik helt "hjemve" af din fynske accent glad smiley Selv om jeg ef født og opvokset på sjælland ligger mit hjerte helt klart hos fynboerne <3 Nuttet hvalp forøvrigt...Mon Alf helt kan gå af med Molly igen? Glæder mig allerede til mere Smile
Timian2

Vis brugerens profil

Indlæg by MonaSolstraale on Fre 12 okt 2018 - 11:53

Skønt gensyn med Alfred, Maren og Johannes Smile

Vis brugerens profil

Indlæg by Sighubert on Fre 12 okt 2018 - 16:36

God ide med at blande personerne fra flere historier. Jeg kan bestemt godt lide dit persongalleri.
Krydret med god fortælling giver det en god historie.
Håber du får tid til mere af samme slags.

Jeg er selv gået lidt i stå på grund af arbejde og for lidt fritid. Men er bestemt ikke stoppet med sims. Very Happy
Sighubert

Vis brugerens profil

Indlæg by MonaSolstraale on Fre 12 okt 2018 - 18:38

NB. Er det bare mig der ikke kan se billeder i det sidste kapitel?

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Fre 12 okt 2018 - 21:04

Tak til jer alle - tak for jeres kommentarer og støtte - som altid.

Jo jo, Alfred, Maren og Johannes lå jo lige for, når jeg nu skulle bruge en forbindelse til en hundehvalp i den nye historie.
- og en ufuldendt historie fra tidligere kan jo altid genbruges, når nu lejligheden bød sig.
Heldigvis var Jordbærgården jo også holdt i lidt gammel stil i forvejen - og passer derfor nogenlunde ind i tidsbilledet fra 1969.
- og så er det jo også lige som om, at man kender familien fra Jordbærgården i forvejen - og Alfreds kvaler med sin vrisne svigermor, ikke sandt? Very Happy Rolling Eyes

Jeg håber da, at det kun er dig, som ikke kan se billederne, MonaSolstraale
VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by Sighubert on Fre 12 okt 2018 - 21:07

Jeg har ingen problemer med billederne.
Sighubert

Vis brugerens profil

Indlæg by MonaSolstraale on Fre 12 okt 2018 - 21:35

Det er lidt underligt, for jeg kunne se billeder på min telefon i frokostpausen.

Vis brugerens profil

Indlæg by VinceDjansen on Fre 12 okt 2018 - 22:22

Da Alf og Knud kommer tilbage til Skippergade, skynder de sig at gemme grantræet i kælderen.
Da de kommer op i baggården, kan de høre Roberto's desperate stemme: "Hvor ER den?".
Snart efter løber en af hans kammerater fra søfartsskolen over gårdspladsen og ud gennem porten.
De finder Roberto på gulvet i det lille skur i gården, hvor han kravler rundt og søger efter et eller andet.
"Hvad er der sket, Roberto - jeg synes at Sigurd havde lidt travlt med at komme afsted?" vil Alf vide.
"Jamen jeg er altså rigtigt ked af det, men jeg ville vise den gule frø til Sigurd - og da han ville holde den, smuttede den fra ham".
Roberto rejser sig, og kigger brødebetynget på Knud.
"Det må du altså undskylde Knud, at jeg er SÅ dårlig til at passe på din frø fra Grønland".
"Jamen det går da . . . ." mere når Knud ikke at få sagt, før den unge mand slår ud med hænderne, og fortvivlet postulerer, at han da slet ikke kan passe på noget som helst levende.
"Det passer jo ikke Roberto" bryder Knud ind. "Så vidt jeg husker, havde du da ansvaret for forsknings-fiskene ombord - og de overlevede vist kun takket være din bevågenhed, ikke sandt?"
"- og hvad med hundene på fjeldet?" vil Knud vide.
Roberto nikker mismodigt.
"Undskyld alligevel, Knud" siger Roberto, og futter ud af det lille skur.

Alf kigger betuttet på Knud, men Knud ryster blot på hovedet.
"Den er nok glad nok for at slippe ud af fangeskabet, Alf".
"200 meter herfra ligger masser af hun-frøer ved vandhullet, og venter på herrebesøg".
"Bare du lover ikke at sige et kvæk til Lone - ha ha - så er det snart glemt".

I begge lejligheder på anden sal står den på æggekage denne aften - lavet af friske landæg, som Knud og Alf fik med fra Jordbærgården.
- og både Knud og Alf fortæller deres familie om det fornøjelige besøg hos Alfred og Maren.
Det er dog kun Knud, som nævner, at de nu har et fint lille juletræ stående i kælderen.
"Vi henter julepyntet på Martha i morgen".

VinceDjansen

Vis brugerens profil

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 1 af 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Tilbage til toppen